Kemaksuman Para Ahlul Bait Bahagian 5: Surah Al-Ahzab 33 dan Hadis Kisa'
Bab Hadis Kisa’
SUNNI: Baik, ini
dialog terakhir kita buat masalah memnbantah hujah syiah yang mengatakan bahawa
Surah Al-Ahzab 33 dan Hadis Kisa’ Memaksumkan ahlul Bait. Apakah peranan hadis
kisa’?
SYIAH: Hadis Kisa’ merupakan asbabun nuzun kepada surah
Al-Ahzab 33, ia dengan jelas menunjukkan bahawa ayat-ayat itu diturunkan kepada
ahli kisa’.
SUNNI: Siapa ahlul
Kisa’?
SYIAH: Nabi saw, Ali, Fatimah, Hussein dan Hassan.
SUNNI: Apakah anda
maksudkan bahawa mereka maksum selepas hadis ini diturunkan? Apakah Nabi saw
juga baru maksum selepas peristiwa tersebut?
SYIAH: Tidak, mereka sudah ma’sum sejak azali lagi.
SUNNI: Anda masih
tetap dengan pendirian anda mereka mereka ma’sum sejak azali lagi walaupun
sebelum ini anda gagal untuk buktikan, jadi saya Tanya semula maka apa gunanya penggunaan
perkataan ‘kehendak’ dalam Al-Ahzab ayat 33 adalah dalam bentuk fi’il mudari’
yang jatuh dalam iradah syar’iiyah yang anda telah gagal untuk bantah selepas
saya minta anda bawakan ayat Al-Quran bentuk fi’il mudhari’ bagi perkataan ‘kehendak’
merujuk kepada iradah takwiniyah pada
perbahsan yang melibatkan permasalahan ini.
mengapa anda masih
menganggap ia jatuh ke iradah takwiniah walhal doa Nabi saw sama dengan ayat
Al-ahzab itu?
SYIAH: Tidak, doa Nabi kepada ahlul kisa’ memang kelihatan
sama, yang membezakannya, Nabi saw hanya doakan mereka tanpa syarat seperti
yang anda kata syarat syar’iiyah dalam Al-Ahzab 33. Tetapi dalam hadis kisa’,
Nabi hanya baca doa selepas innama kepada ahlul kisa’ tanpa ada syar’iiyah yang
anda sebutkan.
SUNNI: Anda sendiri
tadi katakan bahawa ia asbabun nuzun kepada Al-Ahzab 33, maka bukankah ia mesti
dikaitkan dengan Al-Ahzab 33 juga, mengapa anda pisahkan kedua-duanya kali ini?
Jika mengikut konteks surah Al-Ahzab 33, maka anda sendiri tidak mampu bantah
ia jatuh dalam iradah syar’iiyah, tetapi pada bab ahlul kisa’ ini, anda katakan
ia berlainan, saya katakan bagaimana pula boleh berlainan walhal ia adalah
asbabun nuzun untuk Al-Ahzab 33? Wajarkah
dipisahkan terus konteksnya itu walhal anda klaim bahawa Hadis Kisa’ adalah
petunjuk kepada siapa ahlul bait yg disucikan itu?
SYIAH: Jika mengikut standard anda, maka ia boleh dipisahkan
kerana jelas nabi saw menyebut perkataan kehendak itu tetapi tanpa syarat
syar’iiyah. Sebab itulah saya katakan, jika menguikut standard sunni pun, maka
ia boleh dipisahkan.
SUNNI: Standard mana pula
yang anda guna? Anda terlupa bahawa asbab hadis ini adalah peristiwa surah al
ahzab 33, maka ia tidak boleh dipisahkan dari konteks ayat Al-Ahzab 33, jika kamu
masih kata boleh, maka kamu telah menolak dan mesti membuktikan bahawa asbab
Hadis ini bukan peristiwa Al-Ahzab 33, saya yakin anda tidak dapat buktikan
kerana sepakat sunni dan syiah ia adalah asbabun nuzun kepada Al-Ahzab 33.
SYIAH: Jika begitu, apa yang anda faham berkenaan Hadis
Kisa’ jika anda katakan tidak boleh terlepas dari konteks surah tersebut? Apakah
Imam Ali, Hasan dan Husein a.s perlu mematuhi perintah2 “tetap di rumah”,
“jangan berhias spt kaum jahiliyyah” “jangan berkata dengan lembut kpd lelaki”
sebagai syarat penyucian mereka?
SUNNI: Maka, saya
tidak melihat asbab an-Nuzul sebagai bukti ayat ini memisahkan penyucian
tersebut kepada isteri-isteri nabi. Sebaliknya konteks asbab an-Nuzul yang saya
pegang meliputi kemuliaan isteri nabi dan ahlul bait sedangkan tafsiran syiah
hanya menyucikan Ali, Fatimah, Hasan dan Husin r.a dan mengetepikan
isteri-isteri nabi.
SYIAH: Lalu mengapa Nabi saw menghalang Ummu Salamah dari
memasuki kisa’ itu?
SUNNI: Nampaknya anda
sendiri sudah lupa hujah anda sebelum ini, saya ingatkan kembali mereka tetap
sahaja dalam kebaikan seperti sabda Rasulullah saaw kpd Ummu Salamah yang
dilarang dari ikut serta ke dalamnya, “Kamu tetap pada kedudukanmu sendiri dan
kamu dalam kebaikan”. Sabda Nabi ini menguatkan lagi hujah bahawa ayat tersebut
ditujukan kepada isteri nabi saw dan nabi saw tak perlu mendoakan lagi mereka
dengan doa yang serupa, tujuan nabi saw berbuat demikian adalah kerana mahu
Fatimah, Ali, Hussein dan Hassan termasuk dalam kemulian yang Allah beri kepada
Isteri-isteri baginda. Saya fikir sudah jelas, anda ada bantahan?
SYIAH: Sunni
perlu ingat bahawa ia tidak berhenti disini, ahlul bait juga digandingkan
dengan hadis Tsaqalain dan hadis2 kemuliaan mereka yang lain.
SUNNI: Jadi bab ini
sudah selesai bukan, hadis tsaqalain langsung tidak berbicara pasal kemaksuman, namun tidak apa, kita bincang kan itu kemudian. jadi mari kita buat kesimpulan dari dialog kita ini.
No comments:
Post a Comment