Tuesday 20 March 2012

Kemaksuman Para Ahlul Bait Bahagian 3: Surah Al-Ahzab 33 dan Hadis Kisa'


Kemaksuman Para Ahlul Bait Bahagian 3: Surah Al-Ahzab 33 dan Hadis Kisa'

Bab Ayatnya Terpisah

SUNNI:  Berkenaan dengan perkataan ‘innama’, Saya setuju perkataan ‘innama’ boleh menunjukkan ‘أداة حصر’ yakni pengkhususan. Saya juga bersetuju bahawa ayat yang dimulakan dengan ‘innama’ boleh berdiri dengan sendirinya. Namun bukan semua perkataan innama menunjukkan perpisahan dengan ayat sebelumnya
Izinkan saya berikan contoh ayat berikut

Terjemahan: Dan janganlah kamu sekali-kali menyembahyangkan (jenazah) seorang yang mati di antara mereka, dan janganlah kamu berdiri (mendoakan) di kuburnya. Sesungguhnya mereka telah kafir kepada Allah dan Rasul-Nya dan mereka mati dalam keadaan fasik. Dan janganlah harta benda dan anak-anak mereka menarik hatimu. Sesungguhnya Allah menghendaki akan mengazab mereka di dunia dengan harta dan anak-anak itu dan agar melayang nyawa mereka, dalam keadaan kafir.

Perhatikan gaya bahasa dalam ayat di atas, ayat di atas merujuk kepada golongan munafik. Ayat innama dalam ayat 85 tidak memisahkannya dengan ayat 84 sedangkan konteksnya adalah sama yakni merujuk kepada golongan munafik. Maka sama jugalah dengan konteks ayat 33 surah al-Ahzab dimana penggunaan innama tidak memisahkan dengan ayat sebelumnya dan juga ayat selepasnya.
SYIAH: Kami tidak menganggap innama itu sebagai pemisah. JIka kami beranggapan begitu, isu ini sudah lama selesai.

SUNNI: Hal ini baru untuk kami kerana pengalaman kami berdialog dengan syiah, mereka menggunakan hujah innama sebagai pemisah, lalu terus sahaja mereka katakan bahawa ayat surah al ahzab ayat 33 tiada kaitan dengan ayat-ayat sebelumnya, lalu bagaimana kamu melihat permasalahan ini?

SYIAH:  tiada siapa yang mengatakan ayat 85 terpisah dari ayat 84 apatah lagi dengan jelasnya dhamir ‘hum/him’ pada ayat 85 يُعَذِّبَهُمْ kembali kpd kaum munafik pada ayat 84 sebelumnya.
Andai anda mengambil contoh ini (ayat 85) sahaja pun dah tunjukkan kesalahan penghujahan anda selama ini kerana perhatikan bahawa dhamir ‘Kunna’ (kalian para wanita/isteri) pada ayat2 buat para isteri (dengan jelasnya) serta merta bertukar kpd ‘Kum (kalian para lelaki)’ pada ayat Tathhir (setelah Innama), namun kembali pula serta-merta kpd dhamir ‘kunna’ pada ayat setelahnya (ayat 34 Al Ahzab) apabila merujuk kpd para isteri. Bukankah ia berbeza dengan kisah ayat munafik tersebut? Jadi anda sebenarnya sedang cuba memahami masalah ini dengan cara yang bermasalah sehingga anda terpaksa menafikan kebenaran.

SUNNI: Dari penjelasan anda, apa yang saya faham ialah ayat tersebut bukan berpisah kerana innama tapi kerana dhamir ‘kum’ Yakni hanya pada ayat 33 ada dhamir ‘kum’ dan bukan ayat sebelumnya dan ayat selepasnya?
SYIAH: Benar, anda ada bantahan?

SUNNI: Baiklah, saya perlu terangkan kembali kepada anda ‘asas’ bahasa arab Al-Quran, Perubahan dhamir kerana ‘kum’ merujuk kepada perkataan ‘ahlul bait’

Perkataan al-ahl membawa maksud muzakkar dan dirujuk sebagai ‘kum’ apabila jamak (plural)

Perkataan ‘al-ahl’ dalam bahasa arab membawa maksud muzakkar (Lisan al-Arab, 11/28)

Ini juga bersesuai dengan hadith syiah yang disebutkan dalam Mustadrak al-Wasail 41/220, dimana Ali r.a menggunakan perkataan ‘hum’ merujuk kepada perkataan al-ahl ketika mendoakan isterinya

عن علي ( عليه السلام ) ، قال : " من أراد منكم التزويج إلى أن قال فإذا زفت زوجته ودخلت عليه ، فليصل ركعتين ثم ليمسح يده على ناصيتها ، ثم ليقل : اللهم بارك لي في أهلي و بارك لهم في ، وما جمعت بيننا فاجمع بيننا في خير ويمن وبركة ، وإذا جعلتها فرقة فاجعلها فرقة إلى خير ، فإذا جلس إلى جانبها فليمسح بناصيتها۔ مستدرك الوسائل - الميرزا النوري ج 41 ص 220
۔
Perhatikan perkataan ‘
بارك لهم’ yang merujuk kepada perkataan al-ahl di atas walaupun ia sebenarnya merujuk isteri Ali r.a. Maaf, saya tak tahu status riwayat di atas dan saya tidak tahu apakah isteri di atas adalah Fatimah r.a. Cumanya saya hanya fokus kepada isu bahasa dalam hadith ini.

Lebih dari itu, al-Quran sendiri menyokong perkataan al-ahl memberi maksud muzakkar

Rujuk surah Toha 20:10 dimana Musa a.s menggunakan dhamir ‘kum’ kepada isterinya

إِذْ رَأَى نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آَنَسْتُ نَارًا لَعَلِّي آَتِيكُمْ مِنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى

Terjemahan: Ketika ia melihat api, lalu berkatalah ia kepada keluarganya: "Tinggallah kamu (di sini), sesungguhnya aku melihat api, mudah-mudahan aku dapat membawa sedikit daripadanya kepadamu atau aku akan mendapat petunjuk di tempat api itu."

Menurut, ulama tafsir syiah, al-Tabrasi dalam Jawami'i al-Jami'i" 2/699,
Musa a.s merujuk perkataan keluarga tersebut hanya kepada isterinya

لم يكن مع موسى غير امرأته وقد كنى الله تعالى عنها بالأهل ، فتبع ذلك ورود الخطاب على لفظ الجمع وهو قوله : * امكثوا * و * ءاتيكم * ، * إني ءانست نارا

Sheikh al-Tarihi juga bersetuju dengan pandangan ini bahawa perkataanb al-ahl dirujuk sebagai ‘kum’ (Majma'a al-Bahrain" 4/218)


قوله : * ( فقال لاهله امكثوا ) * نقل بعض شراح المغني انه قد تخاطب المرأة الواحدة بخطاب الجماعة الذكور ، يقول الرجل عن أهله فعلوا كذا - مجمع البحرين - الشيخ الطريحي ج 4 ص 218۔

Bahkan penggunaan perkataan ‘kum’ kepada ahlul bait secara spesifik dinyatakan dalam surah Hud ayat 73 sedangkan ayat tersebut merujuk khas kepada isteri nabi Ibrahim a.s iaitu Sarah a.s

قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ

Maka kesimpulan mudah bagi di atas ialah

1. Apabila istilah Ahl bersifat maskulin, maka seluruh ayat akan bersifat maskulin juga sekalipun yang dibicarakan ialah berkenaan isteri nabi

2. Ayat yang bersifat maskulin tidak mengecualikan isteri nabi kerana lafaz maskulin boleh mewakili kedua-dua lelaki dan wanita.

Bagaimana? Anda ada bantahan?

SYIAH: Saya masih kurang jelas, jika benar begitu, boleh saudara datangkan semula contohnya?

SUNNI: Baiklah, Saya tanya soalan simple je

Perkataan 'al-ahl' dalam bahasa arab tu muzakkar ke mua'anath?

kemudiannya, guna standard yang sama

Kenapa dalam ayat berkenaan isteri nabi Ibrahim a.s, Allah gunakan 'kum' dan bukannya 'ki'

قَالَتْ يَا وَيْلَتَى أَأَلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهَذَا بَعْلِي شَيْخًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ (72) قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ (73)


Isteri (Nabi Ibrahim) berkata: Sungguh ajaib keadaanku! Adakah aku akan melahirkan anak padahal aku sudah tua dan suamiku ini juga sudah tua? Sesungguhnya kejadian ini suatu perkara yang menghairankan.

Malaikat-malaikat itu berkata: Patutkah engkau merasa hairan tentang perkara yang telah ditetapkan oleh Allah? Memanglah rahmat Allah dan berkat-Nya melimpah-limpah kepada kamu, wahai Ahl al-Bait. Sesungguhnya Allah Maha terpuji, lagi Maha Melimpah kebaikan dan kemurahanNya. [Hud 11:72-73]


Sila jawab dengan jujur

SYIAH: Perkataan ‘mereka’ dalam dua ayat mungkin membawa dua maksud yang berbeza. Misalnya ‘Mereka tidak boleh berhias’ pada ayat pertama adalah ditujukan kpd kaum wanita, sedangkan ‘mereka telah dipelihara’ pada ayat lain adalah Kaum lelaki pula. Jadi ‘Mereka’ bukanlah punca mengapa kedua2 ayat ini terpisah. Punca ayat ini terpisah adalah kerana kedua2nya adalah dua ayat yg berbeza a.k.a tidak sama. Namun apabila ada yg masih sahaja mahu menggunakan dalil dhamir ‘mereka’ ini sebagai dalil bahawa ‘Mereka’ dalam kedua2 ayat ini adalah org2 yg sama, maka kita akan buktikanlah pula bahawa ‘mereka’ ini satunya perempuan dan satu lagi sebenarnya merujuk kpd lelaki. Itu maksud saya.

SUNNI: Mengatakan ia adalah ayat-ayat berbeza dengan asbab yang berbeza memerlukan bukti. Mungkin anda boleh bawakan asbab an-Nuzul bagi ayat 28-32 serta 34. Jadi jika terbukti asbab an-Nuzul bagi setiap ayat tersebut berbeza dengan ayat 33 maka saya boleh lihat kembali point anda ini

Saya bersetuju bahawa perkataan ‘mereka’ bukan punca ayat tersebut berpisah. Itulah saya katakan ayat 33 tersebut tidak berpisah dengan ayat sebelumnya cumanya ia memasukkan selain dari isteri-isteri nabi dalam ayat tersebut
Anda perlu tahu banyak syiah menggunakan dalil ‘kum’ sebagai pemisahan kepada ayat sebelumnya. Jika anda tidak seperti mereka, maka itu tidak apa bagi saya, namun apa yang saya bingungkan, apa lagi yang menyebabkan anda rasa ayat ini terpisah?

SYIAH: Saya katakan, bahawa ada lagi faktor yg menunjukkan ayat ini terpisah, iaitu asbabun nuzun nya iaitu hadis kisa’, bukan hanya semata2 ayat-ayat muannath dan muzakkar.

SUNNI: maknanya, saudara bersetuju bahawa ayat ini tidak terpisah kerana innama dan ayat-ayat muannath dan muzakkar?

SYIAH: Ya, adalah lagi yg memisahkannya iaitu asbabun nuzunnya, tambahan pula bagaimana pula sunni melihat ayat ini, maksud saya, bagaimana sunni melihat ayat ‘kehendak’ Allah itu mensucikan ahlul bait itu tidak tercapai? Adakah kehendak Allah tidak akan tercapai.

SUNNI: KAmi melihat ini masuk dalam bab-bab yang melibatkan iradah takwiniyah, iradah syar’iyyah, ia juga melibatkan hal fi’il mudari’(akan berkehendak) dan bukannya fi’l madhi.

SYIAH: Baik, terangkan kepada kami.

SUNNI: itu bab yang lain, kita akan bincang bab itu, sudah beberapa kali saya katakan jangan melambakkan sesuatu istilah masalah bab yang lain dicampur adukkan dengan bab ini dalam pada masa yg sama kerna itu akan mengaburi perbahasan dan para pendengar mahu pun pembaca.

SYIAH: Baik, bagaimana anda mahu menjelaskan  ayat Ikmaluddin (penyempurnaan agama) terletak di tengah2 ayat Al-Maidah 3 & 4 berkaitan dengan makanan yang halal dan haram tetapi di tengah-tengah ayat tersebut terselit pembicaraan lain “....Pada pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu”, dan kembali kpd ayat ttg makanan, "maka sesiapa Yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda Yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya)."

SUNNI: Penyelitan ayat ikmal tidak mencacatkan konteks ayat dimana kita boleh menerima setiap lafaz dalam ayat membawa konteks yang berbeza serta penerimaan setiap ayat tidak mencacatkan konteks ayat sebelum dan ayat selepas.

Berbeza dengan ayat at-Tahir, dimana ayat 33 surah al-Ahzab telah ditafsirkan dengan mengenepikan konteks ayat sebelum dan selepasnya dan secara keseluruhannya

Point disini ialah bukan isu penyelitan tetapi isu kecacatan konteks ayat.

SYIAH: Apakah anda sedang menyarankan kita semua utk menolak seluruh riwayat2 ttg hal ini dan mentafsirkan al-Quran hanya dengan menggunakan akal kita semata2? 

SUNNI: Sudah saya jelaskan sebelum ini bahawa pegangan saya ialah konteks ayat dan asbab an-Nuzul jalan secara selari. Yakni asbab an-Nuzul ayat 33 berfungsi untuk memasukkan Ali, Fatimah, Hasan, Husin r.a kedalam konteks ayat.

Isteri-isteri nabi tidak termasuk kerana keseluruhan ayat memang merujuk kepada mereka.

Dalil-dalil al-Quran sudah jelas menunjukkan isteri-isteri nabi termasuk sebagai ahlul bait maka apa-apa hadith jikapun sahih menurut standard syiah yang menolak konteks al-Quran sepatutnya tertolak

Sedangkan disisi sunni, hadith-hadith ahlul kisa turun supaya Ali, Fatimah, Hasan, Husin dimasukkan dalam konteks ayat

Sedangkan penyelitan ayat al-Ikmal dengan asbab yang berbeza langsung tidak mencacatkan keseluruhan konteks ayat.

SYIAH: Baiklah, saya mahu mendengar penjelasan kamu berkenaan melibatkan iradah takwiniyah, iradah syar’iyyah, ia juga melibatkan hal fi’il mudari’(akan berkehendak) dan bukannya fi’l madhi.

SUNNI: Alhamdulillah, dalam bab ini kami sudah patahkan hujah kamu, dan memang jelas bahawa ayat ini tidak terpisah kerana innama dan ayat-ayat muannath dan muzakkar! Alhamdulillah !!




No comments:

Post a Comment