Tuesday 20 March 2012

Kemaksuman Para Ahlul Bait Bahagian 1: Surah Al-Ahzab 33 dan Hadis Kisa'

Assalamualaikum wbt.

Artikel ini bertujuan menjawab dakwaan Syiah atau Hujah yang menjadi Tulang Belakang mereka dalam memaksumkan Ahlul Bait.

Permasalahan ini terbahagi kepada beberapa isu, iaitu Hadis Kisa' (Asbabun Nuzun), Penyucian Ar-Rijs, Dhomir Muannath dan Muzakkar dan lain-lain. diharapkan para pembaca akan dapat menghabiskan edisi kali ini sebanyak 5 bahagian.

Berkenaan dengan Hadis Kisa', apa yang pembaca perlu sedar ia banyak periwayatan yang bermasalah. Namun, tidak dinafikan banyak juga yang sahih. oleh sebab itulah, harus berhati-hati ketika berbicara berkenaan Hadis Kisa'.

Sesetengah Syiah yang baru belajar, mereka akan mengambil jalan pintas dengan membawa Hadis Kisa' yang mengatakan bahawa Ayat dari Surah Al Ahzab 33 itu diturunkan tepat kepada 5 orang iaitu Ahlul Kisa'. Antara hadis yang mereka gunakan adalah:


1.
وحدثنا ابن أبي داود أيضا قال حدثنا سليمان بن داود المهري قال حدثنا عبد الله بن وهب قال حدثنا أبو صخر عن أبي معاوية البجلي عن سعيد بن جبير عن أبي الصهباء عن عمرة الهمدانية قالت قالت لي أم سلمة أنت عمرة ؟ قالت : قلت نعم يا أمتاه ألا تخبريني عن هذا الرجل الذي أصيب بين ظهرانينا ، فمحب وغير محب ؟ فقالت أم سلمة أنزل الله عز وجل إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا وما في البيت إلا جبريل ورسول الله صلى الله عليه وسلم وعلي وفاطمة والحسن والحسين رضي الله عنهما وأنا فقلت : يا رسول الله أنا من أهل البيت ؟ قال أنت من صالحي نسائي قالت أم سلمة : يا عمرة فلو قال نعم كان أحب إلي مما تطلع عليه الشمس وتغرب

Telah menceritakan kepada kami Ibnu Abi Dawud yang berkata telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Dawud Al Mahriy yang berkata telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Wahb yang berkata telah menceritakan kepada kami Abu Shakhr dari Abu Muawiyah Al Bajaliy dari Sa’id bin Jubair dari Abi Shahba’ dari ‘Amrah Al Hamdaniyah yang berkata Ummu Salamah berkata kepadaku “engkau ‘Amrah?”. Aku berkata “ya, wahai Ibu kabarkanlah kepadaku tentang laki-laki yang gugur di tengah-tengah kita, ia dicintai sebagian orang dan tidak dicintai oleh yang lain. Ummu Salamah berkata “Allah SWT menurunkan ayat Sesungguhnya Allah berkehendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait dan menyucikanmu sesuci-sucinya, dan ketika itu tidak ada di rumahku selain Jibril, Rasulullah, Ali, Fathimah, Hasan, Husein dan aku, aku berkata “wahai Rasulullah apakah aku termasuk Ahlul Bait?”. Beliau [shallallahu ‘alaihi wasallam] berkata “engkau termasuk istriku yang shalih”. Ummu Salamah berkata “wahai ‘Amrah sekiranya Beliau [shallallahu ‘alaihi wasallam] menjawab iya niscaya jawaban itu lebih aku sukai daripada semua yang terbentang antara timur dan barat [dunia dan seisinya]."
[Asy Syari’ah Al Ajjuri 4/248 nombor 1542.]
______________

2.
حدثنا فهد ثنا عثمان بن أبي شيبة ثنا حرير بن عبد الحميد عن الأعمش عن جعفر بن عبد الرحمن البجلي عن حكيم بن سعيد عن أم سلمة قالت نزلت هذه الآية في رسول الله وعلي وفاطمة وحسن وحسين إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا

Telah menceritakan kepada kami Fahd yang berkata telah menceritakan kepada kami Usman bin Abi Syaibah yang berkata telah menceritakan kepada kami Jarir bin Abdul Hamid dari ’Amasy dari Ja’far bin Abdurrahman Al Bajali dari Hakim bin Saad dari Ummu Salamah yang berkata: "Ayat [Sesungguhnya Allah berkehendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait dan menyucikanmu sesuci-sucinya] turun ditujukan untuk Rasulullah, Ali, Fatimah, Hasan dan Husain."
[Musykil Al Atsar Ath Thahawi 1/227]
_______________

3. Riwayat Ummu Salamah dikuatkan oleh riwayat Abu Sa’id Al Khudri sebagai berikut:

حدثنا الحسن بن أحمد بن حبيب الكرماني بطرسوس حدثنا أبو الربيع الزهراني حدثنا عمار بن محمد عن سفيان الثوري عن أبي الجحاف داود بن أبي عوف عن عطية العوفي عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه في قوله عز و جل إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيرا قال نزلت في خمسة في رسول الله صلى الله عليه و سلم وعلي وفاطمة والحسن والحسين رضي الله عنهم

Telah menceritakan kepada kami Hasan bin Ahmad bin Habib Al Kirmani yang berkata telah menceirtakan kepada kami Abu Rabi’ Az Zahrani yang berkata telah menceritakan kepada kami Umar bin Muhammad dari Sufyan Ats Tsawri dari Abi Jahhaf Daud bin Abi ‘Auf dari Athiyyah Al ‘Aufiy dari Abu Said Al Khudri RA bahwa firman Allah SWT [Sesungguhnya Allah berkehendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait dan menyucikanmu sesuci-sucinya] turun untuk lima orang yaitu Rasulullah SAW Ali Fathimah Hasan dan Husain radiallahuanhum."
[Mu’jam As Shaghir Thabrani 1/231 no 375]
________________

4. Ummu Salamah mengakui kalau ia bukan ahlul bait yang dimaksud dan jawaban Nabi “kamu dalam kebaikan” dipahami oleh Ummu Salamah bahwa ia tidak termasuk dalam Ahlul Bait Al Ahzab 33 yang disucikan:

عن أم سلمة رضي الله عنها أنها قالت : في بيتي نزلت هذه الآية { إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت } قالت : فأرسل رسول الله صلى الله عليه و سلم إلى علي و فاطمة و الحسن و الحسين رضوان الله عليهم أجمعين فقال : اللهم هؤلاء أهل بيتي قالت أم سلمة : يا رسول الله ما أنا من أهل البيت ؟ قال : إنك أهلي خير و هؤلاء أهل بيتي اللهم أهلي أحق

D­ari Ummu Salamah RA yang berkata “Turun dirumahku ayat [Sesungguhnya Allah berkehendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait] kemudian Rasulullah SAW memanggil Ali Fathimah Hasan dan Husain radiallahuanhu ajma’in dan berkata “Ya Allah merekalah Ahlul BaitKu”. Ummu Salamah berkata “wahai Rasulullah apakah aku termasuk Ahlul Bait?”. Rasul SAW menjawab “kamu keluargaku yang baik dan Merekalah Ahlul BaitKu Ya Allah keluargaku yang haq”.
[Al Mustadrak 2/451 no 3558 dishahihkan oleh Al Hakim dan Adz Dzahabi]


Ini adalah Jawapan Ahlussunnah 


Secara ringkasnya dan sepintas lalu jika mahu bahas hadis berkenaan Akidah, maka ia perlu hadis yang :

1) Sahih

2) Qothie

3) JIka ada 2 Hadis Sahih bertembung tetapi berlainan darjat tahap kesahihannya, maka lafaz dan konteks hadis yang lebih tinggi darjat sahihnya perlu diutamakan dalam memahami konteks hadis sahih yg rendah darjatnya. Ini kita dapat lihat dalam hadis Jariyyah dalam sahih muslim. Dalam riwayat lain ada lagi hadis yg lebih tinggi darjat kesahihannya, maka konteks yg lebih sahih itu diutamakan dalam memahami hadis sahih yang lebih rendah darjat kesahihannya.

Tujuannya disini adalah supaya dalam bab akidah, ia tidak dibenarkan menafsirkan sesuatu nas dengan sewenang-wenangnya dan sebab itu kita dilarang khilaf dalam bab usul akidah, syiah menganggap hadis-hadis ini digunakan sebagai usul akidah mereka iaitu bab kemaksuman iamamah yg terdiri dari ahlulbait.

Bagi menjawab hadis yang pertama iaitu dari  [Asy Syari’ah Al Ajjuri 4/248 nombor 1542.]

Setelah kami semak:

Ibnu Hibban dan Al Ijli dikenal sebagai mutasaahil (terlalu bermudah-mudahan) dalam penilaian tsiqah. Ibnu Hibban banyak meletakkan perawi dalam kitabnya ats-Tsiqaat yang sebenarnya majhuul (tidak dikenal).

As-Sakhowy –murid al-Hafidz Ibnu Hajar- menyatakan dalam Fathul Mughits juz 1 halaman 35 :
وابن حبان يداني الحاكم في التساهل
“ dan Ibnu Hibban mendekati al-Haakim dalam hal ‘tasaahul’ (melonggarkan)
بل ربما يخرج للمجهولين
“ bahkan kadang-kadang mengeluarkan (perawi) yang (masuk kategori) tidak dikenal”

dan ini memang kami maklum lagi berkenaan ini.

tambahan pula, dalam [Ats Tsiqat Ibnu Hibban 5/4880] Ibnu Hibbaan menyebutkan dalam Ats-Tsiqaat : ‘Amrah bintusy-Syaafi’, meriwayatkan darinya ‘Ammaar Ad-Duhniy – TANPA men-jazm-kan lafadh tautsiq.

mana boleh ambil terus jika ulama-ulama yg terkenal dengan taasahul sahaja yg menstiqatkannya. tambahan pula hanya 2 org perawi sahaja yg meriwayatkannya.

seterusnya,

Telah menjadi kemakluman bahwa seorang perawi yang hanya ditautsiq para imam yang dikenal tasaahul dalam tautsiq sementara hanya satu atau dua orang perawi yang meriwayatkan darinya, TIDAKLAH mengangkat status kemajhulan dirinya. Jika ada orang Syi’ah yang sering membaca-baca buku Tahriirut-Taqriib karya Basyaar ‘Awwaad, tentu akan mengetahui.

maka, dengan ini adakah anda menganggap hadis ini sahih lagi? atau ia tidak sahih, hassan dan dhoif tertolak dalam perbahasan akidah.

bagaimana? masih menganggapnya sahih? kami tidak.Ini tidak menepati kriteria perbahasan akidah iaitu memerlukan Hadis yang sohih dan Qothie.


Seterusnya hadis yang kedua iaitu [Musykil Al Atsar Ath Thahawi 1/227], setelah kami semak,

bahawa hadis ini perawinya semua thiqah kecuali Ja’far bin Abdurrahman Al Bajali. Maka, kemungkinan riwayat ini bertaraf hasan kerana matannya dikuatkan lagi dengan matan yang lain, namun, disini kita dapat tahu kedudukan hadis ini tidak lah tinggi darjatnya JIKA sahih pun. Ia jatuh dalam kategori nombor (3) diatas JIKA sahih. Jika TIDAK SAHIH atau HASAN maka ia kategori nombor (1). Ini kerana Ta'dilnya hanya datang dari Ibnu Hibban sahaja. kita telah bincangkan berkenaan Ibnu Hibban.


Seterusnya hadis kisa’ riwayat [Mu’jam As Shaghir Thabrani 1/231 no 375], syiah mendakwa menggunakan riwayat ini bagi menyokong riwyaat diatas, setelah kami semak, nyatanya:

All narrations with such text were reported via Atiya Awfe, and are weak.
“Atiyyah ibn Sad al-Awfe al-Koofe” : Scholars of Islam almost agreed upon his weakness.  Dhahabi, Abu Hatim, Nasai, Ahmad said he’s weak (“Mizanul itidal” 3/79/#5667). He was also weakned by Sufyan Thawri and Ibn Adi (“Tahzib al-kamal” 20/#3956).  Heythami in “Majmau zawaid” #11125 said Atiyyah weak, abandoned. “‘Atiyyah is weak as declared by an -Nawawee in al-Adhkaar, Ibn Taimiyyah in al-Qaa’idatul-Jaliyyah and adh-Dhahabee in al-Meezaan; indeed in ad-Du’afaa (88/1) he says: “They are agreed upon his weakness.” Also by al-Haafidh al-Haithamee in various places in Majma’uz-Zawaa’id from them (5/236)
Hujah tambahan:

Walaupon segelintir Syiah mahu lagi meletakkan Perawi tersebut masih lagi kuat, namun kami katakan, jika kuat pun, ia hanya Hassan, kami sudah jelaskan ini bab hukum akidah, ia mesti hadis yang sahih.

Riwayat yang terakhir adalah dari [Al Mustadrak 2/451 no 3558 dishahihkan oleh Al Hakim dan Adz Dzahabi]. Setelah kami semak, maka:

Firstly, Some of the narrators of this narration have slight weaknesses. We’re not saying that the chain is weak. However, this version of the hadith is weaker than the others.
Abdulrahman bin Abdullah bin Dinar:
Yahya bin Ma’een said: I find weakness in his hadith.
Abdulrahman bin Mahdi didn’t narrate his hadith.
Abu Hatim said that he is soft. His hadith can be written down, but he cannot be used.
Ibn Adi said that he narrates munkar narrations, and his opinion is similar to the opinion of Abu Hatim. Abu Hatim said he shouldn’t be rely on. (Mizan 2/572)
As for Shareekk ibn Abi Namr, most scholars said, “laysa bihi ba’s”, Nasai said he’s not strong. Abu Dawud said thiqat.
Hujah Tambahan

that all of the report which talks about Hz Um Salama’s (ra) question and reply of the Prophet (pbuh), has some disputed narrator. And many a time different words are being narrated through a single route. Take for example the report which in question, Bayhaqi narrates it through the same route of Abdur-Rahman bin Abdullah bin Deenar – Shuraik bin Abi Nimr – Ata bin Yasar – Um Salama (ra), but with the wording in which Ummul Mumineen(ra) asked, “am i not from Ahlul Bayt?” to that Prophet (pbuh) replied, “of course (balaa), Insha Allah”. Thus we can see the difference.
Now the thing is that these narrations of Kisa’a (Cloak) are conflicting and contraditcing each other and the only reason the scholars grade them as Sahih is because they are narrations of virtues.
Lagi Hujahnya
Secondly some of the wordings of this narration (i.e إنك أهلي خير و هؤلاء أهل بيتي ) are odd, because here we see that there is some slight distinction between “ahel and ahlul-bayt” although in reality the arabs never made a distinction between these as they are the same thing, this is illustrated by many of the most authentic Hadiths in Bukhari and Muslim:
ففي الحديث الشريف قال سيدنا أنس
فخرج النبي صلى الله عليه وسلم فانطلق إلى حجرة عائشة فقال السلام عليكم أهل البيت ورحمة الله فقالت وعليك السلام ورحمة الله كيف وجدت أهلك بارك الله لك فتقرى حجر نسائه كلهن يقول لهن كما يقول لعائشة ويقلن له كما قالت عائشة
صحيح البخاري ج4/ص1799
صحيح مسلم ج2/ص1046
and this one:
وفي حديث الإفك
فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم من يعذرنا من رجل بلغني أذاه في أهل بيتي فوالله ما علمت من أهلي إلا خيرا
صحيح البخاري ج2/ص932
صحيح مسلم ج4/ص2133
As the conclusion, The reason for its weakness: This is because it shows that its narrators have not been precise in what they were narrating.

Jadi, ia Hadis Sahih yang ganjil (Syadz) kerana sebab-sebab yang kami nyatakan, rawi yang thiqah, tetapi darjat nya rendah dan ia juga ada lafaz yang ganjil seperti yg kami sebutkan. masuk dalam kategori ke- (3). Kami memang mengambil kira perbahasan sebegini, anda boleh rujuk bagaimana kami membahaskan Hadis jariyyah dalam Sahih Muslim.

Kesimpulan
Jika kita lihat semula, hanya syiah yang bertaraf junior sahaja yang menjaja riwayat ini, kerana mereka mungkin tidak tahu bahawa  riwayat sebegini ada perbahasannya yang menolaknya, ini kerana mereka terdesak dalam isu ar-rijs, innama, dhomir arab nya dan lain-lain dalam membahaskan ayat itu, maka mereka mengambil jalan singkatdengan membawa 4 hadis yang lemah (tertolak dalam bab akidah) utk digunakan, saya yakin tok guru mereka tahu bahawa hadis ini tidak jadi hujah dalam bab akidah.


Bersambung Ke Bahagian 2






No comments:

Post a Comment